Veelgestelde vragen

In de onderstaande FAQ vind je antwoorden op veelvoorkomende vragen. Deze veelvoorkomende vragen komen regelmatig binnen in onze helpdesk. Veel van deze vragen kunnen beheerders vaak zelf oplossen. Handig, dan heb je de helpdesk namelijk niet eens nodig! Staat je antwoord er niet bij? Neem dan een kijkje in onze handleiding en gebruik de zoekbalk voor het vinden van je antwoord.

Joske Giesen adviseur en projectleider bij Mett

We helpen je graag verder

 

 

Wat is een DDoS aanval precies?

Een DDoS wordt veroorzaakt doordat een kwaadwillende een server overspoelt met webverkeer. Daardoor ontstaat een virtuele file. Websites zijn daardoor traag of voor een periode onbereikbaar. DDoS aanvallen worden steeds slimmer en kunnen zich steeds beter vermommen. Meer informatie (op Wikipedia).

Hoe is een DDoS aanval te voorkomen?

Onze servers worden beschermd door speciale 'Firewalls' die onder andere DDoS aanvallen herkennen. Zodat wij in actie kunnen komen. De Firewalls worden regelmatig voorzien van updates. We hebben daardoor gelukkig niet vaak last van dergelijke aanvallen.

Is jouw Mett-platform niet bereikbaar buiten de kantoortijden van Mett? We begrijpen dat dit heel vervelend is en gaan zo snel mogelijk op zoek naar een oplossing. We vragen je daarom om het spoedformulier in te vullen voor jouw Mett spoedmelding. Zodra je op 'verzenden' klikt, krijgen onze adviseurs een melding.

Ons streven is om binnen 1 uur te reageren. Let op: heb je het spoedformulier ingevuld en is jouw Mett-platform wél bereikbaar? Dan nemen we buiten kantoortijd geen contact met je op en helpen we je de eerstvolgende werkdag graag verder.

Is jouw Mett-platform niet bereikbaar binnen de kantoortijden van Mett? Je kan onze helpdesk bellen via 030 711 57 77 of mailen via helpdesk@mett.nl. Het spoedformulier hoef je dan niet in te vullen.

Beheerder toevoegen

Een nieuwe beheerder toevoegen is in een paar muisklikken gedaan. Om veiligheidsredenen is het belangrijk om via het Mett-platform een nieuwe beheerder aan te vragen. Deze aanvraag komt terecht bij de helpdesk van Mett. De helpdesk zorgt ervoor dat de nieuwe beheerder wordt toegevoegd aan het platform. 

Hoe doe je een beheerdersaanvraag? Ga hiervoor naar ‘beheer’ en klik je in de menubalk op ‘beheerder aanvragen’.

In het scherm 'Beheerder aanvragen' is het mogelijk om de gebruiker aan te vinken die beheerder mag worden. Vervolgens kan je de beheerdersaanvraag verzenden. De aanvraag komt binnen in de maibox van de helpdesk van Mett. 

Zodra de helpdesk akkoord heeft gegeven op de aanvraag (tijdens kantoortijden), kan de nieuwe beheerder aan de slag!

NB: Nieuwe beheerders kunnen alleen gebruik maken van onze helpdesk na het volgen van een basis beheerderstraining.

Beheerder verwijderen

Wil je een beheerder verwijderen? Laat dit dan weten aan de helpdesk van Mett! De helpdesk zorgt ervoor dat de beheerder uit de beheerdersrol wordt gehaald. 

Vragen? 

Stond de informatie die je zocht niet in deze handleiding? Laat het ons dan weten, zodat we je zo snel mogelijk verder kunnen helpen!

Tijdens de start van jouw Mett platform werk je nauw samen met één of meerdere van onze adviseurs. Maar als alle sessies zijn geweest, de beheerderstraining is afgerond en het platform live staat, wat dan? Jouw adviseur blijft betrokken om jouw platform tot een succes te maken en je kunt vanaf nu ook terecht bij onze helpdesk.

Wanneer bel je de helpdesk?

De helpdesk is er voor praktische en technische vragen. Weet je bijvoorbeeld niet meer of je de rechten wel goed hebt ingesteld, hoe je redirects in moet stellen of hoe je een nieuwe pagina aanmaakt? Dit zijn typisch vragen waarmee je terecht kunt bij onze helpdesk. Denk ook aan technische vragen. Bij een error of foutmelding kun je het beste terecht bij de helpdesk. Bij dit soort zaken schakelen wij vanuit de helpdesk snel met onze ontwikkelaars om het op te lossen.

Onze helpdesk is iedere werkdag van 09:00 uur tot 17:30 bereikbaar via de chat, telefonisch en de mail. Kijk voor de chat-functie linksonder op deze website. De contactgegevens van de helpdesk zijn: telefonisch 030 711 57 77 en via mail helpdesk@mett.nl.

Wanneer bel je jouw adviseur?

Soms heb je behoefte aan extra ondersteuning: kleine (maatwerk) aanpassingen, het toevoegen van content, opzetten van een goede homepage, advies en uitleg. Dit is een goed moment om jouw adviseur te bellen. Ook als je een nieuw traject ingaat met je platform en je wilt sparren hoe je dit het beste kunt aanpakken, staan wij voor je klaar. Speciaal voor dit soort vragen bieden we een urenabonnement, waarmee je op afroep verzekerd bent van hulp van Mett. 

PS: Wil je content toevoegen en lukt het niet helemaal? Kijk dan even in onze handleiding, daar vind je uitleg, tips & trucs.

Spoed buiten werktijd?

Is jouw Mett-platform niet bereikbaar buiten de kantoortijden van Mett? Vul dan het spoedformulier in.

Heb je vragen? Laat het ons weten!

Een afmeldlink voor deze nieuwsbrief

Onderaan de nieuwsbrief kun je een afmeldlink plaatsen. Ga hiervoor via het beheerdersmenu naar de pagina met registraties.

Zoek hier de registratie die hoort bij het aanmelden voor de nieuwsbrief. Klik op het tandwieltje aan de rechterkant van deze registratie en vervolgens op 'wijzigen'. Onder het tabblad ‘opties’ vind je de afmeldlink. 

Via deze link wordt de registratie voor deze specifieke nieuwsbriefrol verwijderd, waardoor de gebruiker die zich wil afmelden deze nieuwsbrief niet meer ontvangt. Ze blijven wel als gebruiker aanwezig in andere (nieuwsbrief-)rollen.

Onderaan de nieuwsbrief kun je een tekst plaatsen, zoals “Wil je deze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Meld je hier af.” Aan die tekst voeg je de afmeldlink toe.

Afmelden voor alle mails

Een andere optie is de afmeldlink voor alle mails. Via deze link worden gebruikers afgemeld voor alle nieuwsbrieven en mails vanaf het platform. Wanneer gebruikers zich afmelden via deze afmeldlink, wordt de optie ‘nieuwsbrieven toestaan’ uitgezet in het profiel.

Deze link vind je binnen de nieuwsbriefmodule bij de dynamische velden. Deze dynamische velden zijn helemaal onderaan de nieuwsbriefmodule te vinden. De link die je gebruikt voor de afmeldlink van de nieuwsbrief is %NEWSLETTERUNSUBSCRIBELINK%. 

Onderaan de nieuwsbrief kun je een aanvullende tekst plaatsen, zoals “Wil je helemaal geen mail meer van ons ontvangen? Meld je hier af”. Aan die tekst voeg je een link toe, waar je het dynamische veld in plaatst. Kies hiervoor als linktype de optie 'URL', als protocol'

Klik vervolgens op 'OK', waardoor het dynamische veld is geplaatst en de nieuwsbrief een afmeldlink bevat. 

Vragen? 

Stond de informatie die je zocht niet in deze handleiding? Laat het ons dan weten, zodat we je zo snel mogelijk verder kunnen helpen!

Inhoud

Een nieuwe pagina toevoegen

Wil je een nieuwe pagina toevoegen? Ga dan naar 'Beheer' en klik op de knop 'Pagina toevoegen'. NB: Deze functies zijn alleen beschikbaar voor beheerders van een Mett omgeving!

Je komt dan in een menu waarmee je een nieuwe pagina kunt aanmaken. Dit menu bestaat uit vijf tabbladen:

  1. Algemeen: hier selecteer je het paginatype, vul je de naamgeving van de pagina in. De naamgeving van de pagina is gesplitst in vier velden. Je kunt deze in principe hetzelfde houden, maar dit kun je ook variëren. De paginatitel is de naam die bovenaan de pagina wordt getoond. De paginanaam is de naam die achter de URL komt. De menutitel is de naam van de pagina die je in de menu's terugziet. De omschrijving is optioneel. Je kunt hier een omschrijving van de pagina typen. De paginalocatie is de plek waar je de pagina in het menu wilt terugzien. Kies je voor home, dan wordt de paginanaam zichtbaar in de bovenste menubalk. Als je wil dat de pagina onder een hoofdpagina valt, dan kies je de betreffende hoofdpagina. We hebben een apart artikel geschreven over de menu structuur in Mett. Dit artikel kan je helpen bij het kiezen van de juiste paginalocatie.
  2. Inhoud: op dit tabblad kun je de koptekst, voettekst, linker- en rechterkolom invullen. Gebruik tekst, afbeeldingen, links en/of widgets.
  3. Uiterlijk: bepaal welke paginaindeling (kolommen) je pagina heeft en welke headerfoto's er bovenaan getoond worden
  4. Rechten: stel in wie de pagina mag zien, en wie items mag toevoegen, wijzigen of verwijderen. Lees hier meer over het instellen van rechten.
  5. Opties: bepaal geavanceerde weergave opties van de pagina (bijv. aantal items per pagina, menu's tonen, etc.). Je kunt hier ook kiezen om een registratieformulier te tonen wanneer gebruikers niet over de juiste bekijkrechten beschikken.
  6. Module opties: de inhoud van dit tabblad is afhankelijk van het gekozen paginatype. NB: dit tabblad is pas zichtbaar nadat de pagina voor het eerst is toegevoegd (dus bij wijzigen van de pagina).
     

Inhoud aan een pagina toevoegen of wijzigen

Wil je een bestaande pagina wijzigen, dat kan dat op twee manieren. Let hierbij op dat alleen gebruikers met wijzigrechten en beheerders de inhoud van een pagina kunnen aanpassen.

  1. Ga naar 'Beheer', zoek de pagina op in de structuur en klik op het potloodicoon rechts naast de paginatitel.
  2. Bezoek de pagina en klik rechtsboven (net onder het navigatiemenu) op het tandwielicoon en vervolgens op 'Opties'. Daarmee kom je in het menu waarmee je de pagina eigenschappen en -inhoud kunt wijzigen.

Tips

  • Bij het aanmaken van een pagina moet je het juiste paginatype kiezen. Dit type kun je helaas achteraf niet meer aanpassen.
  • Wil je een pagina niet tonen in het navigatiemenu? Dit kun je instellen op het tabblad 'Algemeen' van het wijzigmenu door de optie 'Pagina tonen in menu's' uit te zetten.
  • Bij sommige paginatypen is er ook een tabblad 'Module opties'. Hierin staan specifieke instellingen voor de betreffende paginamodule. Vaak spreken ze voor zich, of kunt u uit de context opmaken wat de opties inhouden. Mocht u er desondanks niet uitkomen, neem dan contact op met de helpdesk.

Statische inhoud en content items

In Mett maken we (net als in andere websites) onderscheid tussen twee soorten inhoud:

  1. Statische inhoud
  2. Content-items

Statische inhoud

Statische inhoud bestaat uit teksten, afbeeldingen en links die je gebruikt alsof je in een Word-document werkt. Dit zijn bijvoorbeeld eenvoudige website-pagina's, maar ook simpele inhoud in de koptekst, voettekst, linkerkolom en rechterkolom.
Statische inhoud op een pagina bewerk je via Beheer > Pagina wijzigen > tabblad Inhoud.

Content items

Content-items zijn nieuwsberichtenagenda-itemsdocumenten, etc. Het zijn losse stukken inhoud die bestaan uit verschillende eigenschappen (titel, datum, bestand, etc.) die ingeladen worden op een pagina. Doordat het losse items zijn, kun je ze bijvoorbeeld makkelijk sorteren, filteren en verplaatsen. In Mett kun je daar widgets voor gebruiken.
NB: Content-items bewerk je op de pagina waarop ze staan (en dus niet via Beheer). Als je de juiste rechten hebt, dan zie je bij het item een potlood-icoon staan. Daarmee kun je het item bewerken.

Inhoudsopgave

 

Menustructuur aanpassen

De indeling van je pagina vind je onder 'Beheer'. Je komt dan op de pagina 'Paginabeheer'. Hier staan alle pagina's die binnen de Mett-omgeving zijn aangemaakt. De homepagina staat het meest links in de rij. Alles wat daaronder valt, staat een stukje naar rechts. Deze pagina's zijn zichtbaar in de menubalk bovenaan de website. Deze hoofdpagina's kunnen vervolgens subpagina's onder zich hebben. Wanneer een pagina een plusje voor de paginanaam heeft staan, betekent het dat er subpagina's onder deze pagina hangen. 

De volgorde van de pagina's kun je veranderen door de pagina naar de gewenste plek te slepen. Klik op de paginanaam die van je positie wil veranderen en sleep hem naar boven of beneden. Als je wil dat een pagina onder een andere pagina komt, dan sleep je de pagina naar de naam van de pagina waar je hem onder wil hangen. Je kunt checken of dit is gelukt door te kijken of de naam van de subpagina een stukje verder naar rechts staat dan de hoofdpagina (vergelijkbaar met de homepagina en de andere hoofdpagina's). Je kunt ook onder een subpagina (wordt dus een soort hoofdpagina) een nieuwe subpagina hangen. Ook deze nieuwe subpagina zou weer een stukje verder naar rechts moeten staan in het pagina-overzicht.

Mocht dit een beetje abstract klinken, dan wordt het misschien iets concreter met het voorbeeld hieronder. De pagina 'Handleiding' is in dit geval hoofdpagina van de subpagina's 'Veel gestelde vragen' en 'Paginatypes'. Vervolgens is 'Paginatypes' de hoofdpagina van de subpagina's 'Standaardpagina', 'Agenda', 'Beeldbank', etc.

Je kunt in het paginabeheer geen pagina tot homepagina omzetten. Wanneer je dat wil, neem dan contact op met onze helpdesk. Zij helpen je graag verder!

Hoofd- en submenu tonen

Het hoofdmenu (de hoofdpagina's rechtstreeks onder 'Home') wordt automatisch bovenaan de website geplaatst in de horizontale balk. Subpagina's van deze hoofdpagina's worden zichtbaar als je over de hoofdpagina's scrollt. Subpagina's van subpagina's zijn niet zichtbaar in het hoofdmenu. 

Naast de menubalk bovenaan een pagina kun je er ook voor kiezen om het menu in de linker- of rechterkolom op een pagina te tonen. Per pagina kun je beslissen of je het menu in een zijkolom wilt tonen. Deze instellingen vind je onder de pagina-instellingen (tandwieltje) en dan 'Opties'. Onder het kopje 'Menu & kruimelpad' kun je aangeven of je het hoofdmenusubmenu en/of kruimelpad wil tonen. Wanneer je het hoofdmenu tonen uitvinkt, is de menubalk bovenaan de pagina niet meer zichtbaar. Wanneer je het submenu tonen uitvinkt, is de menubalk in de zijkolom niet meer zichtbaar. Een kruimelpad is de volgorde die je hebt gevolgd om op de pagina te komen (home - hoofdpagina - subpagina). Het tonen van het kruimelpad kun je ook aan- of uitzetten. In het voorbeeld hieronder zie je nogmaals de menutypen. Let op: als je een submenu wilt tonen in een zijkolom, is het wel belangrijk dat je pagina-indeling daar goed voor staat ingesteld. Wanneer de indeling op 1/1 staat ingesteld, dan wordt er geen submenu getoond. 

Een nieuwe pagina aan het menu toevoegen

Wanneer je een nieuwe pagina toevoegt, wordt om de paginalocatie gevraagd. Dit is de plek waar de pagina vertoont wordt in het menu. Wanneer je kiest voor home, dan wordt de pagina in het hoofdmenu getoond. Je kunt ook een andere hoofdpagina kiezen. De nieuwe pagina wordt dan onder deze hoofdpagina gehangen als een subpagina. Je kunt de locatie van de pagina later aanpassen in het paginabeheer.

Kunnen wij je verder helpen?

Onze collega's op de helpdesk zitten klaar om jouw vraag te beantwoorden.

Cookie-instellingen